OT-64 zdrav,  SKOT (Střední kolový obrněný transportér)

 Něco málo o vozu

  • vůz vzešel z Československo-Polské spolupráce
  • pohon je zajišťován osmiválcovým vzduchem chlazeným motorem Tatra o obsahu 11760 ccm
  • o převody se stará převodovka Praga Wilson
  • vůz je obojživelný, max. rychlost na silnici je kolem 100 km/h, ve vodě kolem 8 km/h
  • dvě přední nápravy jsou řiditelné
  • náhon je 8x8 + uzávěrka předních a zadních náprav
  • centrální huštění pneumatik s možností huštění za jízdy
  • různé varianty - sanitní bez věže, bojové s věží, velitelské, radiovůz


    Něco málo o našem vozu

    Technickému popisu bude odpovídat verze OT-64 zdravotní verze, kterou máme a také nejlépe známe. V dalších kapitolách budou i další verze, se kterými jsme se setkali. Pozná se hlavně podle absence střelecké věže.
    Výbava zdravotnické verze zahrnuje odkládací skříňky na lékařský materiál, 2 x rozkládací lehátko a jejich uchycení v prostoru. Je možné k vozu dostavět přídavný přístřešek. Dále je zde radiostanice R-113, přídavné naftové topení, maskovací sítě a sada PNV - 57 pro noční vidění.
    OT-64 byl vyráběn od roku 1964. Podvozek, motor a převodovka je Made in Czechoslovakia Tatra a pancéřová korba je od polské firmy FSC z Lublinu. Střední kolový obrněný transportér (SKOT) pohání vznětový čtyřdobý osmiválec T928-14 s přímým vstřikem paliva o výkonu 132,3 kW při 2000 ot. za min. Maximální rychlost vozu byla námi prakticky vyzkoušená dokonce za policejního doprovodu přes 100km/h. Nicméně trvá přibližně 30km nebo 2-3 hodiny provozu, než se tento výkon dostane. Je třeba vše důkladně zahřát. Objem palivové nádrže našeho vozu je 180 l a spotřebu odhadujeme na 40-50 litrů na 100km, ale zajet tuto vzdálenost v terénu při projíždce (výcviku)je vyjímka. Když přijedeme k pumpě, mají nás rádi a dokonce nám zdarma umyjí přední pancéřové sklo řidiče, vždy tankujeme plnou. Převodovka je známá mechanická planetová s mechanickou volbou rychlostních stupňů Praga - Wilson s 5-ti rychlostmi vpřed a jedním vzad. Přídavná převodovka je taktéž mechanická s dvěma stupni a neutrálem. Pohotovostní hmotnost našeho OT je 12 300 kg a celková 14 300 kg. Vůz je schopen po přípravě plavat a rychlost plavby dopředu je 9 km/h, vodní čerpadlo má výkon 600 l za minutu. Zatím jsme plavbu neabsolvovali, nicméně tato vlastnost nás láká a teoreticky bychom ji měli zvládnout.
    SKOT je vůz, který byl poměrně dost oblíben pro svoji konstrukční jednoduchost a spolehlivost. V terénu je jako ryba ve vodě a ani silnice mu nevadí.
    Náš SKOT nás zatím nikde nenechal, na akcích se osvědčil jak v terénu tak i jako vyprošťovák, což se nám jednou nevyplatilo. Ve vedlejší vesnici se vyboural kamión, tak jsme jeli pomoct s odtahem. Kamión byl naložený, což nám nedošlo a při vyprošťování jsme odrovnali převodovku, takže řadit šlo pouze dopředu. Oprava si vyžádala vyndání převodovky za asistence jeřábu a oprava proběhla ve VOP. Jinak po technické stránce si opravdu nemůžeme stěžovat, pravidelně děláme TÚ a přechody a panuje oboustranná spokojnost.

Fotogalerie: OT-64 zdrav

/album/fotogalerie-ot-64-zdrav/bab1004-001-jpg1/ /album/fotogalerie-ot-64-zdrav/bab1004-002-jpg1/ /album/fotogalerie-ot-64-zdrav/bab1004-004-jpg/ /album/fotogalerie-ot-64-zdrav/bab1004-005-jpg/ /album/fotogalerie-ot-64-zdrav/bab1004-006-jpg/ /album/fotogalerie-ot-64-zdrav/bab1004-007-jpg/ /album/fotogalerie-ot-64-zdrav/bab1004-008-jpg/ /album/fotogalerie-ot-64-zdrav/bab1004-009-jpg/ /album/fotogalerie-ot-64-zdrav/bab1004-010-jpg/ /album/fotogalerie-ot-64-zdrav/bab1004-012-jpg/